Merkpositionering

De basis voor effectieve communicatie

Merkpositionering_duurzame communicatie

De absolute basis voor effectieve communicatie is een haarscherpe merkpositionering van je bedrijf. Immers, als je niet in kaart hebt wie jouw doelgroep is, wat hun behoefte is, wat jouw kernbelofte is aan de klant en hoe jouw bedrijf zich onderscheidt van soortgelijke bedrijven, kan je niet op een heldere en aansprekende manier communiceren. En is je communicatie dus niet effectief. Zonde van de tijd en het geld! En nog belangrijker: als je niet effectief communiceert, zal je bedrijf uiteindelijk veel minder succesvol zijn.

Werkwijze merkpositionering

Tijdens een merkpositioneringstraject onderzoeken we o.a. de volgende vragen:

  • Wat is de missie van jouw bedrijf en wat is jullie visie?
  • Wie is je doelgroep?
  • Welke behoefte heeft deze doelgroep die jouw bedrijf kan vervullen?
  • Wat is (dus) jouw kernbelofte aan de klant?
  • Wie zijn je concurrenten, wat bieden zij en wat en hoe communiceren zij?
  • Waarin onderscheidt jouw bedrijf zich van die concurrenten?
  • Wat is je kernboodschap aan de klant, je ‘elevator pitch’?

In een brainstormsessie van een middag of ochtend nemen we deze vragen uitgebreid door. Soms is het nodig een aantal klanten of partners te interviewen en altijd wordt er een concurrentie analyse gedaan. Het resultaat is een heldere basis voor je communicatie, die focus geeft en waardoor je doelgericht en aansprekend kunt communiceren. Dit geldt voor je website, je communicatiematerialen maar ook voor je social media en marketing. Desgewenst kan Duurzaam Design de bestaande communicatiematerialen en -kanalen toetsen aan de merkpositionering en waar nodig aanpassen.

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op.